SK Felda Bukit Jalor

Jalan Muhibbah, 73200 Gemencheh, Negeri Sembilan Darul Khusus

02 October 2018

MAJLIS PERASMIAN BULAN KEBANGSAAN PERINGKAT SEKOLAH 2018.

Pada 15 Ogos 2018, telah diadakan Majlis Perasmian Bulan Kebangsaan 2018 yang telah dianjurkan oleh Kelab Sejarah dengan kerjasama Kelab Rukun Negara. Majlis yang bermula seawal 7.20 pagi telah disempurnakan oleh En Jasmin bin Husain selaku Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (HEM). Perasmian telah berlangsung dengan gilang gemilang di mana murid-murid begitu bersemangat dengan membawa bendera jalur gemilang untuk dikibarkan sepanjang majlis perasmian berlangsung. Dalam ucapannya, En Jasmin mengingatkan murid-murid perit jerih pejuang-pejuang ingin memerdekakan bumi yang tercinta ini. Beliau juga menyeru murid-murid untuk terus terlibat dalam segala perancangan dalam bulan Kebangsaan yang diadakan ini.

Berikut merupakan antara detik-detik perasmian bulan Kebangsaan peringkat SKBJ untuk tahun ini.





Sebagai gimik perasmian, bendera Union Jack  telah diturunkan dan dinaikan Jalur Gemilang sambil dinyanyikan lagu Negaraku. Upacara penurunan bendera  ini dilakukan sebagai simbolik kepada penurunan bendera Union Jack yang telah diadakan di Melaka pada 30 Ogos 1957. Penurunan bendera ini tepat pada pukul 6.30 petang, iaitu lebih awal dari tempoh berakhirnya pemerintahan Inggeris di Tanah Melayu yang sepatutnya bermula pada tengah malam. Upacara penurunan bendera itu berlangsung dalam suasana hening, disaksikan oleh Residen Commisioner Inggeris di Melaka, Encik H. G. Hammett, bersama-sama dengan beribu-ribu rakyat jelata. Penurunan bendera telah dilakukan oleh dua orang anak kapal dari kapal perang H. M. S. Saint Brides Bay, kemudiannya diserahkan kepada Residen Commisionar Inggeris, Encik Hammett. Penyerahan bendera "Union Jack" kepada En. Hammett itu melambangkan berakhirnya penjajahan Inggeris di Tanah Melayu. 

Pada malamnya pula, pekikan "merdeka" dilaungkan dari Padang Kelab Selangor di Kuala Lumpur, iaitu tempat berlangsungnya acara kemuncak, bagi menurunkan bendera Inggeris yang merupakan lambang kedaulatan Baginda Queen. Turunnya 'Union Jack' pada hari ini dalam tahun 1957, bermakna kibaran bendera itu tidak lagi menaungi negeri Melaka serta Tanah Melayu keseluruhannya. Maka Tanah Melayu adalah sebuah negara yang merdeka dan berdaulat serta lepas bebas dari belenggu penjajah.
















No comments :

Post a Comment